halalmat.blogg.se

As-Salaamo 'Alaikum Vi är några bröder som älskar att äta. I och med att vi är muslimer så är vi ganska begränsade så vi håller oss till halal-mat där vi finner det, all tacksamhet tillhör Allah. Vi äter givetvis FISK också eftersom att Allah och Hans Profet har förklarat för oss att allt från havet är halal. I denna blogg kommer vi att testa olika halal restauranger och skriva om våra erfarenheter. Vi kommer endast att besöka restauranger i Stockholm till att börja med. Fred!

Tasty Chicken, Vårberg Centrum

Med tanke på griskött-skandalerna de senaste veckorna så har många muslimer blivit väldigt försiktiga när det kommer till att förtära kött som har ett okänt ursprung. Det har gått rykten om att olika restauranger köper kött från företag som har blivit anklagade för fusk. Tyvärr så har kuffaar, munafiqoon och faasiqeen infiltrerat halal-kött branschen och tjänar pengar på muslimernas situation. Men glöm inte att vissa kött-leverantörer har själva blivit lurade av slakterier i slovenien och andra länder.
Jag försöker hålla mig till det säkra och försöker undvika mat som kebab, korv och salami osv, eftersom att det inte är rent kött och blandas med allt möjligt. Jag väljer hellre att äta kyckling eftersom att det är svårare att blanda haram-kött med kyckling. Jag ska, in sha Allah, undersöka saken närmre och kolla med våra shuyukh hur de anser att vi ska förhålla oss till kött-ätande i det här landet. 

Tasty Chicken (eller crazy chicken som Abu Muhammad trodde att det hette)
Några av våra syskon har tipsat oss om den här nyöppnade restaurangen mitt i vårberg centrum. Eftersom att majoriteten av mina vänner är svarta så brukar jag äta där ganska ofta. (Na'am jag är fördomsfull)

På bilden nedan så ser ni måltiden jag åt med en legend. En legend som har fått sin kunya efter sina matvanor, nämligen Abu Zabdah. På bilden ser ni en måltid för 4 personer som knappt räckte för 2. 

- 2 läsk
- 2 pommes
- 10 kycklingar
- 6 majonäs
- 2 bröd


Vi betalade 186 kr för den här måltiden. Den kostar vanligtvis mer men han i kassan tror att jag är en shaikh så vi brukar få lite extra grejer. Ska vänta med att avslöja att jag är en jaahil så att jag får shaikh-privilegier. 

Jag brukar undvika att äta friterad kyckling eftersom att det känns som tjockis mat, händerna blir kladdiga och för att jag inte gillar ben. Men jag uppskattar faktiskt en måltid i happy chicken. Kycklingen måste vara stark för att man ska kunna njuta, men den är fortfarande inte stark utan bara lite mer kryddig. Det kanske uppfattas så av mig för att jag är från sub-indian continent, och tungan har blivit avtrubbad.
Abu Zabdah, kycklingvetarens tips: välj de små kyckling-bitarna. 
Utöver kycklingen så är det inget speciellt med resten av måltiden, standard pommes, sås, läsk osv. 

Betyg:
Jag ger den 6 av 10 men jag kanske är fel person att betygsätta en sån måltid.

/Abu Moosa
Taggar: friterad, happy chicken, kyckling;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: